apk vragen apk zonder afspraak apk eisen apk tips apk

 APK eisen en tips


Hieronder vindt u de wettelijke APK eisen die wij tijdens de APK-keuring moeten controleren. 
U kunt deze punten voorafgaande aan de keuring zelf controleren om niet voor verrassingen te komen staan.
 


Algemene functies

Claxon De claxon moet werken en mag maar één toon produceren.
 
Ruitensproeier voorzijde De ruitensproeier aan de voorzijde moet op de voorruit sproeien.
 
Ruitenwisser(s) Aan de voorzijde moeten de wissers functioneren in minimaal één stand (de intervalstand is niet verplicht) en de bladen moeten goed wissen. Het rubber mag niet loshangen.
 
Kachelaanjager De kachelaanjager moet minimaal in één stand lucht op de voorruit blazen.
 
Snelheidsmeter De snelheidsmeter hoeft niet te werken.
 
Dashboardverlichting De dashboardverlichting hoeft niet te werken.
 
Tankdop De tankdop moet goed sluiten.
 
Trekhaak De trekhaak dient vast te zitten, de electronica hiervan hoeft niet te werken. Bij een afneembare trekhaak dient de borgconstructie goed te werken. De kogel mag niet kleiner zijn dan 49 mm.
 
Accu De accu dient vast te zitten.
 
Brandstofleidingen De brandstofleidingen mogen geen lekkage vertonen.
 
Motorsteunen De motorsteunen mogen enigszins gescheurd zijn, echter niet geheel doorgescheurd.
 
Remvloeistof Er dient voldoende remvloeistof in het reservoir aanwezig te zijn. Niveau moet ongeveer tussen min. en max. zijn. 
 
Remleidingen De remleidingen mogen roest vertonen, echter er mogen geen putten en/of kraters door de roestvorming zijn ontstaan.
 
Olielekkage Ernstige olielekkage is toegestaan, ernstige lekkage wordt gemeld op rapport.


Banden en wielen

Bandenmaat De banden op dezelfde as (links/rechts) moeten een gelijke maat hebben. Ook de draairichting en binnen-/buitenzijde moeten juist gemonteerd zijn.
 
Wielbevestiging Het wiel moet met alle bevestigingsmiddelen vastgezet zijn, er mag dus geen wielmoer- of bout ontbreken.
 


Carrosserie

Roest op niet dragende delen In het algemeen geldt dat roest op niet dragende delen is toegestaan, mits binnen bepaalde normen en niet uitstekend aan de buitenkant.

Roest op dragende delen Roest op dragende delen zoals kokerbalken, dorpels en ophangingdelen kan een punt van afkeuring zijn. Dit is afhankelijk van de mate van roestvorming. 
Uitstekende delen Aan de carrosserie mogen geen uitstekende delen zitten, zoals vleugelmoeren, uitstekende wielen, verbogen sierstrips etc.


Remmen

Remmen De remmen dienen allemaal goed te werken. Als uw voorremmen niet werken merkt u dat direct, uw achterremmen zijn moeilijker te testen. Hiermee kan APK-oké u van dienst zijn.
 
Remschijven De dikte van de remschijf kan per model verschillen. Tussen een geventileerde remschijf en een reguliere remschijf mag verschil zitten. Soms staat de minimum dikte op de remschijf vermeld. Indien dit niet het geval is kunt u informeren naar de minimale dikte voor uw auto. U kunt dan de dikte meten met een schuifmaat of liniaal. Indien er gevaar bestaat op het breken van de remschijf kan dit een punt van afkeur zijn.

Roest Roest op de remschijven is gedeeltelijk toegestaan. Hij mag niet meer dan 50% roest bevatten op het deel waar het remblok aandrukt op de remschijf.
Remblokken Bijna versleten remblokken of remschoenen is toegestaan. Hiervan wordt wel aantekening gemaakt op het keuringsrapport. Indien er sprake is van ijzer op ijzer zal de auto hierop afgekeurd worden.

Remslangen De remslangen dienen in goede staat te verkeren. Deze mogen geen scheuren of andere uitdrogingsverschijnselen hebben waarbij de bewapening of het canvas zichtbaar is. De remslangen lopen vanaf de remklauw, achter het wiel, naar de auto. Soms bevindt zich ook bij de achterbrug een slang.
 


Registratie

Chassisnummer 
Het chassisnummer, ook wel voertuig identificatienummer genoemd, moet overeenkomen met het chassisnummer op het raadpleegscherm van de RDW. U bent niet verplicht uw papieren bij u te hebben ten behoeve van de APK-keuring

Aantal cilinders Het aantal cilinders waaruit de motor bestaat moet overeenkomen met de gegevens volgens het raadpleegscherm van de RDW.
 
Aantal deuren Het aantal deuren dat op het kentekenbewijs staat, hoeft niet te kloppen. 

Kentekenpapieren 

De kentekenpapieren mogen niet beschadigd zijn. Dit is echter geen noodzaak voor de APK keuring. 

Kentekenplaten De kentekenplaten moeten goed leesbaar zijn. Voor en achter kunnen in formaat afwijken van elkaar, zij moeten in elk geval goed vast zitten en van het juiste type zijn en zijn voorzien van het voorgeschreven goedkeuringsmerk. Het Eurosymbool moet zichtbaar zijn.

Brandstofsoort De op het raadpleegscherm van de RDW vermelde brandstofsoort moet de juiste zijn.

Wielbasis De op het raadpleegscherm van de RDW vermelde wielbasis moet overeenstemmen met de auto. 


Spiegels

Binnenspiegel Bij auto's vanaf 25-01-2010 dient, naast de linker- en rechterbuitenspiegel, ook de binnenspiegel aanwezig en in goede staat (niet verweerd, gebroken en deugdelijk bevestigd) te zijn. Bij auto's waar het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet zichtbaar is, behoeft de binnenspiegel niet aanwezig te zijn. Voor personenauto's van voor deze datum dient de linkerbuitenspiegel en de binnenspiegel aanwezig te zijn. Echter ook hiervoor geldt dat indien het weggedeelte achter het voertuig niet zichtbaar is met de binnenspiegel er een rechterbuitenspiegel aanwezig dient te zijn.
 
Linkerbuitenspiegel Dezelfde eisen als de binnenspiegel, hij moet verstelbaar zijn, eventueel via het te openen bestuurdersraam.


Stuurinrichting

Sturing Per auto kan de stuurinrichting verschillen. Hetgeen gecontroleerd wordt is dus afhankelijk van de auto. Stuurkogels, flexibele koppelingen, kruiskoppelingen, stuurstangen, stuurkolom, stuurwiel en alle stofhoezen en bouten moeten worden gecontroleerd. Er mag geen overmatige speling zijn en alles moet goed vastzitten.


Uitlaat en uitlaatgassen

Dieselmotoren Bij dieselmotoren wordt de uitstoot van roet gemeten. Bij auto's met een DET na 31-12-2005 wordt de meting verricht door de EOBD uit te lezen. 
 
Benzinemotoren Bij benzinemotoren wordt de uitstoot van CO2 gemeten en de 4-gas test. De gemeten Lambda-waarde moet tussen de 0,97 en 1,03 zijn. Bij auto's met een DET na 31-12-2005 wordt de meting verricht door de EOBD uit te lezen. 
 
Uitlaat De uitlaat wordt gecontroleerd op lekkage. Roestplekken op de uitlaat geven vaak een indicatie van een lek. Ook moet de uitlaat goed vastzitten.


Verlichting

Verlichting voorzijde Aan de voorzijde van uw auto bevinden zich het stadslicht, het dimlicht, het groot licht en de richtingaanwijzers. De drie eerstgenoemde dienen links en rechts symmetrisch te branden in de kleuren wit of geel. De richtingaanwijzers dienen links en rechts afzonderlijk en tegelijk te kunnen knipperen in de kleur oranje of wit.
 
Verlichting achterzijde Aan de achterzijde van uw auto bevinden zich het achterlicht, het remlicht, het mistachterlicht, de richtingaanwijzers en de kentekenplaatverlichting. De drie eerstgenoemde dienen links en rechts symmetrisch te branden in de kleur rood. Het remlicht mag ook oranje gekleurd zijn. De richtingaanwijzers dienen links en rechts afzonderlijk en tegelijk te kunnen knipperen in de kleur oranje of rood. Uw kentekenplaatverlichting dient uw kentekenplaat te verlichten in de kleur wit. Deze mag niet naar achteren schijnen. Het controlelampje van de mistlampen dient te werken.
 
Verlichting zijkant Aan de zijkant van het voertuig bevinden zich de zijrichtingaanwijzers en de zijmarkeringslichten. Deze eerste bevinden zich in het spatbord, aan de spiegel of eventueel elders. Deze dienen verlicht te worden overeenkomstig uw richtingaanwijzers aan voor- en achterzijde in de kleur oranje. De zijmarkeringslichten zijn verspreid over de zijkant, bij voertuigen vanaf een bepaalde lengte, in de kleur oranje.
  


Veiligheid

Gordels Een gordel mag niet beschadigd zijn en moet kunnen blokkeren en goed vergrendeld kunnen worden in de gordelvanger. Dit geldt voor alle gordels in de auto. Alle gordels dienen aanwezig te zijn, ook achterin.
 
Airbag Bij auto's met een DET na 31-12-2003 moet de werking van het airbagcontrolelampje worden gecontroleerd. Het mag blijven branden en ook mag een airbag ontbreken. Dit is geen afkeurpunt maar een reparatie-advies en zal op het APK rapport vermeld worden. 
ABS Het ABS-lampje dient na het starten van de motor automatisch uit te gaan.
 
Portieren Alle portieren moeten van binnen en van buiten op normale wijze te openen zijn. Naast het openen met de afstandsbediening zal deze ook met de sleutel geopend moeten kunnen worden.
 
Dimlicht hoogteregeling Als uw auto in het bezit is van een knop om de dimlichthoogte te verstellen vanaf de bestuurderplaats zal deze moeten functioneren.
 
Stoelen De stoelen dienen vast te zitten en de rugleuning moet vergrendelbaar zijn.


Voorruit

Directe gezichtsveld In het directe gezichtsveld zijn verkleuringen en beschadigingen kleiner dan 20 mm toegestaan. Oppervlaktekrassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren (ongeacht de lengte), zonder vertakkingen zijn in veel gevallen ook nog toegestaan.
 
Indirecte gezichtsveld In het indirecte gezichtsveld zijn verkleuringen en beschadigingen tot 50 mm toegestaan.
 
Overige Onnodige voorwerpen die het zicht belemmeren zijn niet toegestaan, maar worden niet getoetst bij de APK-keuring. Er dient een goed werkende functie aanwezig te zijn voor ontdooien en ontwasemen van de voorruit.
 


Vergrendeling

Deuren Deuren moeten open en dicht kunnen. Dit moet zowel van binnenuit als van buitenaf.
 
Achterklep en motorkap Deze moeten open en dicht kunnen.
 
Scharnieren Alle scharnieren worden gecontroleerd op roest, afkeuring is mogelijk bij ernstige roestvorming.
 


Wielophanging

Schokbrekers De schokbrekers moeten goed bevestigd zijn en mogen wel zweten, doch niet zodanig lekken dat hierdoor de werking wordt aangetast.

Schokbrekerveren Schokbrekerveren moeten heel zijn. Bevestigingspunten mogen niet doorgeroest zijn. Ook bladveren moeten heel zijn en mogen geen losse veren bevatten.
 
Draagarmrubbers Draagarmrubbers mogen niet zodanig gescheurd zijn dat ijzer op ijzer contact wordt gemaakt.


Wielen en banden

Profieldiepte Het wettelijk minimum voor de profieldiepte is 1,6 millimeter. Onder de 2,5 millimeter wordt een advies voor vervanging op korte termijn uitgebracht op het keuringstrapport.

BeschadigingenIndien uw band of velg zodanig beschadigd is door een stoeprand of slecht wegdek dat hierdoor een scheuro of bult ontstaan is of de bewapening van de band zichtbaar is geworden, kan deze, ondanks dat de profieldiepte nog voldoende is, worden afgekeurd.

Wiellagers De wiellagers mogen niet versleten zijn. Indien dit het geval is hoort u een zingend, brommend of fluitend geluid. U kunt dit zelf testen door de auto op te krikken en het wiel rond te draaien.

Speling van het wiel Boven de oorspronkelijke speling mag dit 1 millimeter afwijken. Ook dit kunt u zelf vaststellen door de auto op te krikken en het wiel van links naar rechts en van onder naar boven te bewegen. Bij veel speling zijn de wiellagers versleten. Exacte meting van de speling zal in de garage moeten gebeuren. Geringe speling boven de minimale eis wordt op het keuringsrapport vermeld.

BandenspanningDe bandenspanning wordt gecontroleerd. Aanbevolen wordt uw bandenspanning eens per maand zelf te controleren.
 
Bandenmaat 
De maat van de banden moet geschikt zijn voor de auto. Aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten (dus links- en rechtsvoor). Banden mogen niet meer dan 3 cm uitsteken buiten de spatborden. Tussen voor en achteras mogen wel verschillende wielen en banden zitten.

Draairichting De banden moeten in de juiste draairichting gemonteerd zijn. Op nieuwere banden staat deze richting met een pijl aangegeven.

Binnen/ en buitenzijde De banden moeten met de binnenzijde naar de wielkast gemonteerd zijn. De buitenzijde is de kant waar de informatie over de band staat vermeld.


Auto's met LPG

Aanvullende eisen bij LPG De gastank dient goed vast te zitten. Roest of deuken in de tank zijn niet toegestaan. De gastank mag niet lek zijn. De leiding dient knikvrij te zijn, vrij van beschadigingen en deugdelijk bevestigd. De verdamper mag niet los zitten.